Menu

Onze onderwijsvormen

DSCF7840 highres

Ontwikkelingsgericht Onderwijs

In de onderbouw werken we met Ontwikkelingsgericht onderwijs. Dat gaat ervan uit dat het kind door deelname aan betekenisvolle, gezamenlijke activiteiten, zichzelf steeds verder ontwikkelt. De leerkracht is daarbij altijd op zoek naar het volgende stapje in de ontwikkeling. Het kind maakt kennis en vaardigheden gemakkelijker eigen doordat het ervaart dat wat het leert zinvol is. Ontwikkelingsgericht onderwijs neemt de ontwikkeling van elk kind als startpunt.

DSCF0416

Programmagericht Onderwijs

Vanaf groep 3 werken we meer programmagericht. Het leren krijgt dan een meer constructief karakter. Kinderen stellen samen onderzoeksvragen op om meer te weten te komen over een bepaald onderwerp. Programmagericht onderwijs is vertrouwd, veilig en voorspelbaar. Het kind krijgt de leerstof stapsgewijs aangeboden. Er wordt gebruik gemaakt van methodes voor de verschillende vakgebieden. Zo weet het kind altijd waar het aan toe is. De leerkracht legt verbanden tussen de vakgebieden en geeft zo betekenis aan wat het kind leert.

Erkende Kanjerschool

Wij zijn een erkende Kanjerschool. In iedere groep wordt de werkwijze vanuit de Kanjertraining toegepast. Deze methodiek op sociaal-emotioneel gebied richt zich op het vergroten van sociale vaardigheden en oplossend vermogen van kinderen. Alle leerkrachten van onze school zijn gecertificeerd om de Kanjertraining te geven en volgen regelmatig nascholing op dit gebied. Op systematische wijze leren kinderen op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar omgaan. Er wordt aandacht besteed aan het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing.

Afspraken

Bij de Kanjertraining, maar ook daarbuiten, staan de volgende Kanjerafspraken centraal:

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar 
  • Niemand speelt de baas 
  • Niemand lacht uit 
  • Niemand blijft zielig
DSCF0416

Begeleiding meer- en hoogbegaafde kinderen

Begaafde leerlingen hebben, net als alle kinderen, aandacht en begeleiding nodig. Er wordt verrijkende en verdiepende stof aangeboden om aan hun onderwijsbehoefte te voldoen. 

Op IKC Spreng Ugchelen hebben we twee dagen een interne plusklas, het Labyrint.

 

Passend onderwijs

Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die bij ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Zoveel mogelijk kinderen gaan dan ook naar een reguliere basisschool. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs.  Alle scholen hebben zorgplicht. Meld je jouw kind aan op IKC Spreng, dan kijken wij of je kind past op onze school, eventueel met extra ondersteuning vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper. Het kan ook zijn dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. In een persoonlijk gesprek bekijken we de mogelijkheden waarbij eventueel ook andere gegevens en informatie van vorige scholen of opvang van belang kunnen zijn. 

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs

Samenwerkingsverband

In Apeldoorn werken schoolbesturen, basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat je kind nodig heeft, of wanneer we vragen hebben over de begeleiding van je kind, dan nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor je kind in kaart te brengen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind. Kijk voor meer informatie over het samenwerkingsverband op de website. Hier vind je ook diverse protocollen, zoals het protocol scheiding.

Website Samenwerkingsverband

School Ondersteunings Plan

In het School Ondersteunings Plan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs, of speciaal onderwijs geplaatst worden.

 

DSCF0392

Logopedist op school

Op maandagochtend werkt Jiska Vlieg van logopediepraktijk Petra van der Werf bij ons op school. Logopedie is zorg die nodig is als er problemen zijn met stem, spraak, taal, gehoor en slikken. Vooraf aan de behandeling wordt er een onderzoek uitgevoerd en op basis daarvan wordt een behandelplan opgesteld zodat de logopediste tijdens de behandeling de juiste oefeningen kan aanbieden. Deze oefeningen krijgen de kinderen ook mee naar huis om thuis te oefenen. Dankzij de goede samenwerking met de leerkrachten kan er gerichte therapie gegeven worden. Meer weten over logopedie? Spreek ons aan op school, of neem een kijkje op de website van Petra van der Werf. 

www.petravanderwerf.nl